Yleisradioyhtiöt estävät sananvapauden: Puola, Suomi, Venäjä

EU harkitsee Puolan rankaisemista yleisradioyhtiön johdon vaihtamisesta ja sen ja oikeuslaitoksen riippumattomuuden vaarantamisesta. Venäjällä valtio hallitsee johtavia viestimiä. Suomessa hallitus voi käytännössä erottaa Ylen johtajan silloin, kun Ylen toiminta ei ole sille mieleen, kuten 2010 tapahtuikin. Ylen toimittajat muutenkin tietävät hallituksen välillisesti päättävän heidän töistään.

Lokakuussa 2015 Puolan vaalit voittaneen Laki ja Oikeus -puolueen konservatiivihallitus on mullistamassa Puolan yleisradioyhtiön hallintoa. Liberaalit toimittajat kertovat potkulistoista.

Samalla tavalla hallitus voi mullistaa Suomenkin Ylen. Siksi hallitukset jo nyt kontrolloivat Yleä välillisesti. Ylen korkein päättävä elin on eduskunnan valitsema ja pelkästään kansanedustajista koostuva hallintoneuvosto. Sen puheenjohtaja antoi toimitusjohtaja Mikael Jungner potkut, Jungner väittää. Tällainen koskee vain enemmistöhallituksia, mutta muita ei ole ollutkaan sitten 1970-luvun.

Dumppaamalla markkinoille valtavasti uutis- ja asiaohjelmia ja nettisuutisia ilmaiseksi Yle on suurelta osin vienyt markkinat yksityisiltä uutis- ja asiaviestimiltä. Näin valtion media hallitsee mediakenttää.

Hallitus myös korottaa lehdistön veroja silloin, kun nämä eivät pokkuroi oikein, ja jakaa näistä rahoista tukiaisia mieleisilleen lehdille. Näin pidetään muukin media kuristusotteessa. Mediatuet pitäisi siksi lakkauttaa kokonaan ja valtionyhtiöt yksityistää.

Jos kuitenkin lehtiä halutaan tukea, ainoan sallitun keinon tulee olla kaikkia lehtiä samalla tavoin kohteleva alennettu arvonlisäveroprosentti. Se kasvattaisi lehtien lukumäärää, kokoa ja laatua suosimatta yksiä toisten kustannuksella.

Venäjällä suomalainen meno

Venäjän valtio omistaa suoraan tai bulvaaniensa, kuten valtionyhtiöiden, kautta kaikki viisi suurta televisioverkkoa sekä yli 60 % lehdistöstä. Useimmat muutkin tiedotusvälineet ovat valtion tukiaisten, painojen, jakelun ja välittämisen varassa.

Lehdistönvapaus on Venäjällä maailman huonoimpia, 180 maasta sijalla 148. Vuonna 2014 viimeinenkin riippumaton tv-kanava saatettiin vaikeuksiin ja Internet-sensuuria kiristettiin.

Venäjällä valtio puuttuu sananvapauteen myös muun sääntelyn kautta. Esimerkiksi toistakymmentä eri viranomaista kuten verotarkastajat, paloturvallisuustarkastajat sekä terveys- ja turvallisuustarkastajat ovat varoittamatta tehneet satoja tarkastusiskuja tiedotusvälineisiin. Sääntelykin pitää karsia minimiin, jos halutaan taata sananvapaus.

Virossa Venäjän rahoittaman Edgar Savisaaren eli "Viron Hugo Chávezin" Tallinna on perustanut oman televisiokanavan ja vahvistanut kaupunkilehtiä, jotka ylistävät Savisaarta ja ajavat hänen ideologiaansa, veronmaksajien rahoilla.

Linkkejä lisätietoihin ja lähdeviiteluetteloihin

Yle (Liberalismi.net)
Tiedotusvälineet (Liberalismi.net)
Edgar Savisaar – Viron Hugo Chávez (Vapaasana.net 26.12.2015)

"Jos kuitenkin lehtiä

"Jos kuitenkin lehtiä halutaan tukea, ainoan sallitun keinon tulee olla kaikkia lehtiä samalla tavoin kohteleva alennettu arvonlisäveroprosentti."

Arvonlisäveroprosentti vääristää kilpailua paperilehtien ja verkkomedian välillä!

"Arvonlisäveroprosentti

"Arvonlisäveroprosentti vääristää kilpailua paperilehtien ja verkkomedian välillä!"

Jep, eikä sitä ainakaan kannata vääristää suhteellisesti kalliiden paperilehtien suuntaan.