Love FM - Putinin propagandaradio Suomeen

Ylen ja Iltalehden mukaan äsken aloittanut Love FM -radio levittää Venäjän propagandaa. [Lisäys 31.7.: "Venäläinen propagandaradio lopetti yllättäen – ”Painostuksen ja valheryöpytyksen takia”", MTV:n uutiset kertoi.]

Love FM:n uutiset kertovat, että Ukrainan "kansantasavallat" ovat käytännössä itsenäisiä ja Ukraina ei ole lainkaan noudattanut Minskin sopimusta mutta Venäjän sotilaat tekevät Syyriassa humanitaarista työtä.

Yle mukaan Love FM kertoo uutisensa Kremlin näkökulmasta ja painottaen Venäjää mutta raportoi myös Krimin ja Ukrainan separatistialueiden asioista. Iltalehden mukaan radio lähettää musiikkia ja uutisia, jotka ovat Venäjän tarkoitushakuista propagandaa.

Toimilupa on vuoden 2019 loppuun asti. Se myönnettiin 2015.

Johtaja ei kerro, rahoittavatko venäläiset

Yle ei saanut selvitettyä päätoimittajaa. Lupahakemuksen jätti Into Hiltunen, joka kertoo olevansa vain Brady Fordin juoksupoika. Love FM Oy:n hallituksen puheenjohtaja Trammell Brady III Ford ei suostu kertomaan, rahoittavatko venäläiset radiokanavaa eikä halua puhua politiikasta, ellei puhuta Donald Trumpista, eikä hänkään tiedä päätoimittajaa. Pasi Komsi sanoo tekevänsä yhtiössä vain "teknisiä asioita".

Hallituksen jäsen Anita Parri sanoo, että kanavan piti soittaa suomalaista musiikkia Suomessa asuville venäjänkielisille. Hän luuli, että yhtiö oli jo lakkautettu. Kolmas hallituksen jäsen on Raimo Malila. Anita Parri johtaa Tanssin Tiedotuskeskuksen Venäjä-ohjelmaa ja on suunnitellut flash mob -tapahtumaa Venäjän ja Ukrainan suhteista.

Työpaikkailmoituksilla yhtiö etsi viestintäpäällikköä, myyjiä, malleja ja elokuvaohjaajaa heinäkuussa 2016.

Lyhytaikainen, kuten Sputnik?

Aleksanteri-instituutin Jussi Lassila väittää, ettei Love FM ole välttämättä Venäjän rahoittama vaan voi olla MV-lehden tapainen provokaatio. Tosin 29.7.2016 rikoksista suljettua MV-lehteäkin pidettiin Venäjän rahoittamana.

Lassila arvelee radion lopettavan pian, kuten teki myös venäläinen uutistoimisto Sputnik Pohjoismaissa, maaliskuussa 2016.

Lähdeviitemerkinnät ja lisätietoja