Yhä 77 % irakilaisista kannattaa USA:n taannoista hyökkäystä Irakiin
Yhdysvaltojen Irakin-sotaa vastustavaa Demokraattipuoluetta lähellä oleva Brookings-instituutti tekee säännöllisesti Irak-raportteja (pdf).
Niissä yhä 77 % irakilaisista (98 % shiioista, 91 % kurdeista, 13 % sunneista) vastaa myöntävästi kysymykseen:
”Thinking about any hardships you might have suffered since the U.S.-Britain invasion, do you personally think that ousting Saddam Hussein was worth it?”
(Varoitus: Tämä artikkeli sisältää hyviä uutisia. Ellet ole tottunut siihen seurattuasi tiedotusvälineitä, älä lue liian isoa annosta kerralla.)
Tapansa mukaan ay-liike on ryhtynyt militantiksi maan saatua porvarihallituksen. Se toivoo saavansa näin kansan haluamaan demarihallituksia, jotka vastikkeeksi ay-liikkeen johdon jakelemasta miljoonatuesta (työläisten ansaitsemia rahoja) säätävät ay-johtoa tukevia lakeja, ja korruptiokierre jatkuu.
Kuvitellaanpa, että Berliinissä tai Pariisissa olisi murhattu entinen CIA:n agentti, joka on arvostellut George W. Bushin hallintoa. Jäljet johtaisivat CIA:n murharyhmään, joka olisi käyttänyt aseenaan radioaktiivista säteilyä ja samalla saastuttanut hotelleja, ravintoloita, lentokoneita jne. Millainen häly nousisikaan?
“In God we trust” (turvaamme Jumalaan) – näiden sanojen toistamisen Usan konservatiivit haluavat jatkossakin pakolliseksi kansalaisilleen uskonnosta riippumatta. Perustuslain mukaan kirkko ja valtio on erotettu, mutta konservatiivit ovat silti onnistuneet saattamaan tällaisia käytäntöjä voimaan, ja vaalien alla edustajainhuone hyväksyi lain, joka estäisi oikeutta tutkimasta kyseisiä käytäntöjä. Osa demokraateistakin tuki esitystä.
Lasi voi olla puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä, elämänasenteesta riippuen. Myös suhtautuminen lakiin on erilainen liberalismissa ja totalitarismissa. Liberaalin silmissä luonnontilassa vallitsee täydellinen vapaus, jota rajoitetaan säätämällä yhä enemmän lakeja. Liberalismissa laki on parhaimmillaankin välttämätön paha, jonka tarkoitus on määrätä velvollisuuksia rangaistusten uhalla. Totalitarismin teorioissa ”oikea” vapaus on yhteiskunnallista ja syntyy vasta lakien kautta.