Jokaisella on oikeus—mutta mihin?

Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho haluaa karsia turhat hoidot. Perhon mielestä turhaa ei kuitenkaan ole itse aiheutettujen—eli esim. huumeista, steroideista, alkoholista tai tupakasta johtuvien—sairauksien hoito. Ehkä näin, mutta kustannuksista pitäisi kyllä vastata hoidon saajan, ei sen tarjoajan. Nyt itsetuhoisella käyttäytymisellä saa oikeuden hyötyyn joka itsestään huolta pitäviltä kielletään.

Esimerkki on toki irrallinen, mutta on myös osa laajempaa trendiä: työttömän oikeus rahaan, rikollisen oikeus mukavaan ylläpitoon, lapsilisä… Tarpeesta on Suomessa tehty vaade.

Kun taas pääjohtaja ja työtön ajavat samaan tutkaan yhtä suurta ylinopeutta, pääjohtajan sakot ovat 115 000€, ja työttömän 115€. Aiheuttiko pääjohtaja samalla teolla 1000 kertaa suuremman riskin kuin työtön? Kyvykkyydestä on tehty rankaisun suuruuden määräävä tekijä.

Suomessa kukin antaa kykynsä ja saa tarpeensa mukaan. Kuulostaako tutulta?

Poliittiset oikeudet vs. taloudelliset oikeudet

Poliittiset oikeudet määrittävät ja antavat hyväksynnän ihmisen toiminnalle yhteiskunnassa. Koska elämä on prosessi itseään ylläpitävää ja itse aikaansaatua toimintaa, ainoa perusoikeus on ihmisen oikeus omaan elämäänsä: jos yksilöllä ei ole oikeutta tämän prosessin tuloksiin, ei hänellä ole oikeutta elämäänsäkään. Näin omistusoikeudesta tulee ainoa keino soveltaa oikeutta elämään; ilman sitä muutkaan oikeudet eivät ole mahdollisia. Samalla yksilön poliittiset oikeudet päätyvät asettamaan muille vain negatiivisen sitoumuksen pitäytyä rikkomasta toisten oikeuksia.

Esimerkeissäni ihmisillä on kuitenkin oikeus esineeseen tai palveluun, jota he eivät ole saavuttaneet omalla työllään. Voidaan sanoa, että on syntynyt uusi luokka taloudellisia oikeuksia. Nämä oikeudet asettavat muille positiivisen sitoumuksen, vaatimuksen työskennellä jonkun muun hyväksi. Nämä oikeudet pakottavat yksilön tarjoamaan muille tavaroita ja palveluita vastikkeetta.

Näiden oikeuksien synty edellyttää melkoista älyllistä korruptiota. On käsittämätöntä, etteivät ihmiset näe omistusoikeutta ihmisoikeuksien irrottamattomaksi osaksi—ilman omistusoikeuttahan ei voi olla ihmisoikeuksiakaan. On raaka vitsi ja ristiriita kertoa ihmisille, että heillä on mielipiteen vapaus, vapaus tavoitella onnellisuutta ja oikeus toimia sen saavuttamiseksi, mutta samalla todeta, että tavoitteen toteutuessa tämä oikeus siirtyykin muille.

Kolikon kääntöpuoli

Taloudellisten oikeuksien kannattajat kannattavatkin perversiota omistusoikeudesta—omistusoikeutta siihen mitä et ole ansainnut. Parhaiten väitetyn oikeuden ja todellisen oikeuden välinen absurdius nousee esiin sananvapauden kohdalla. Puhumiseenhan tarvitsee siihenkin vähintään maapalan jolla suunsa aukaista. Samoin ongelmia tulee kun ihmiset vaativat lehtiä julkaisemaan mielipidepalstoillaan lehden linjan vastaisia mielipiteitä: jos omistat välineen mielipiteen ilmaisuun, et usein saakaan ilmaista mielipidettäsi!

Taloudelliset oikeudet ja ihmisoikeudet eivät voi olla olemassa samaan aikaan ja samassa paikassa. Ensimmäinen lupaa ihmiselle jotakin, joka joudutaan ottamaan toisilta väkivalloin. Toinen lupaa, että yrittää saa, ja ettei yrittämisen tuloksia voida yrittäjältä viedä. Näin toinen päätyy rikkomaan toista. Oikeutta toisten oikeuksien rikkomiseen taas ei voi olla, koska tämä olisi oikeutta orjuuttaa.

Periaatteissa ei voi tehdä kompromissia, sillä silloin periaate menetetään. Ei voi olla sellaista asiaa kuin ”suurimmaksi osaksi omistusoikeus” tai ”oikeus suurimpaan osaan elämästäsi.” Silloin sinulla ei ole oikeutta—sinulla on lupa.

Karjaa parempia?

Taloudelliset oikeudet tarkoittavatkin sitä, että jollakulla on oikeus tehdä rahaa muilla ihmisillä, oikeus käyttää muita tuottavana karjanaan. Tästä näkökulmasta verotus on varkautta. Varkaus taas on tunnetusti väärin. Näin täysin riippumatta siitä tekikö sen pimeällä kujalla aseella uhaten rahat vienyt pipopää, näkymätön ja persoonaton verottaja hyvinvointivaltiossa vai jousella ja nuolella varustautunut mies Sherwoodin metsässä.

Kirjoittajasta:
Kirjoittaja on objektivismista kiinnostunut kansalaisaktivisti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s