Uralin perhonen – Mannerheim homona

Katariina Lillqvist ohjasi nukkeanimaation Uralin Perhonen, joka Mannerheimia pilkatessaan on verrattavissa Muhammedin pilakuviin. Tappouhkauksen saaneen vasemmistolaisen ohjaajan puolustaminen on jokaisen pilapiirtäjien puolustajan velvollisuus.

Vasemmistolainen ohjaaja Katariina Lillqvist on tehnyt tragikoomisen animaation Mannerheimin ja hänen kirgiisipalvelijansa (”Uralin perhosen”) homosuhteesta. Tällainen ”suosituimman suomalaisen” ”häpäiseminen” on herättänyt odotetun suuren kohun tappouhkauksineen (ohjaajan väitteen mukaan). Alunperin teos oli Lillqvistin ja Hannu Salaman kirjoittama Yleisradion kuunnelma ilman suurempaa kohua.

Lillqvistiä ja Muhammedin pilakuvien piirtäjiä voi syyttää huonosta mausta, huonosta käytöksestä kuollutta ihmistä kohtaan tai kuoleen jälkeläisten tai muiden elävien ihmisten tunteiden loukkaamisesta. Voi myös katsoa heidän osoittaneen ihmisille, että kaikkia ihmisiä tulee voida tarkastella kriittisestikin, ketään ei tule palvoa kritiikittä ja ainakaan kenenkään nimissä (usein valheellisesti) esitettyjä oppeja ei tule seurata sokeasti, vaan kaikelle on voitava nauraa ja kaikkea on voitava epäillä. Voi myös katsoa pilapiirtäjien olleen oikeassa ja Lillqvistin väärässä.

Riippumatta tällaisista näkemyksistä tappouhkauksia sananvapautta vastaan ei voi koskaan hyväksyä, vaan niitä vastaan tulee taistella tuottamalla haittaa uhkailijoiden tarkoitusperille. Siksi tässäkin mainostan Lillqvistin animaatiota. Tosin pidän mahdollisena, että sen vaikutus suomalaisiin on muutenkin tervehdyttävä. Selvästi rienaaminen on ainoa Lillqvistin ja Salaman tarkoitus, ellei sitten toissijaisesti myös homo/biseksuaalisuuden salonkikelpoistaminen (vaikka heitä onkin syytetty homouden esittämisestä alentavana).

Mannerheimilla riitti naisia ainakin näennäisesti, eikä hänen orientaatiostaan ole varmuutta. Yksityishenkilöllä tulisi olla oikeus itse päättää, haluaako hän orientaationsa julkiseksi, mutta Mannerheimin kaltaisten ideologioiden ikonien kohdalla joskus rienaaminen voi olla tarpeen. Tulee myös muistaa, että nukketeatteria on jo keskiajalla käytetty vallanpitäjien rienaamiseen ja paavia pilkkaavien näytelmien tekijöitä on surmattukin.

Paras argumentti animaation puolesta on se, että arkkikonservatiivi Raimo Ilaskivi on raivostunut animaatiosta.

Voltaire, sanankäytön mestari, kiellettyjä teoksia kirjoittanut satiristi ja valistusajattelija, joka muiden klassisten liberaalien tavoin vaati myös sananvapautta ja vapaata markkinataloutta, sanoi aikoinaan:
”En hyväksy, mitä sanot, mutta puolustan kuolemaani asti oikeuttasi sanoa se.”
(”Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.” Tarkkaan ottaen sanat ovat Evelyn Beatrice Hallin kirjoittama Voltairen kannan kiteytys.)

Uuden Suomen arvion mukaan animaatio on vaatimaton, lähes sisällötön Mannerheimin rienausta lukuunottamatta.
HS kehuu animaation toteutusta
IS: Raimo Ilaskivi on raivostunut animaatiosta.
VS: Muhammedin pilakuvat

2 kommenttia artikkeliin ”Uralin perhonen – Mannerheim homona

  1. Tappouhkauksista taitaa olla näyttönä vain taistolaisen taiteilijan oma sana. Vaikka joku olisi lähettänyt sellaisen, miten se liittyy muiden arvostelijoiden esityksiin? Leimaako se muka heidätkin?

    Miksi Ilaskivi ei saisi arvostella tällaista Suomen kärsimyksille ja menetyksille ilkkuvaa ja Suomen itsenäisyydelle ja riippumattomuudelle vihamielistä kommunistiroskaa? Varsinkin kun teos on tehty yhteiskunnan tuella. Eikö arvostelu ja teoksen runttaaminen olisi paikallaan tukemisen sijasta, kun koko media pilkkaa arvostelijoita ja tukee tai suorastaan palvoo stalinistitaiteilijoita? Eikö tällainen olisi kummallista oikeasti vapaassa maassa? Aivan selvästi kgb on muovannut matamme ja mediastamme tällaisen, joka konttaa edelleen stalinistisen kulttuurimafian jaloissa?

    Kuitenkin nämä taiteilijat ovat avoimesti sylkeneet Suomea ja kertoneet edustavansa ”vastarinta-aatetta” ja punakaarteja 1918 juoksuhaudoista kaivetulla vihan vimmalla. Eikö valtaosalla kansasta sympatiat ole juuri toisella puolella kuin Venäkjän kätyrien jatkosodan aikana ja vuonna 1918? Jospa hekin saisivat hypätä omiin juoksuhautoihinsa ja vastata samalla mitalla? Miksi bolshevikkien hyökkäystä kulttuurissa ei saisi torjua, kunse torjuttiin asein useaan kertaan ja kaduilla/työmailla 1920- luvulta 1960-luvulle?

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s