Ilmaisen joukkoliikenteen ongelmat
Helsingin Sanomat selvitti (25.7.04), mitä tapahtuisi, jos YTV-alueen joukkoliikenne olisi ilmaista. Nykykustannukset ovat n. 340 miljoonaa, mistä 165 miljoonaa on kuntien tukea. Vaikka lipuista ja tarkastuksista säästettäisiin 10-15 miljoonaa euroa vuodessa, kustannukset nettolisääntyisivät ainakin 200 miljoonalla eurolla vuodessa. Näin terveydenhoito- ja kirjastosäästöjen aikana summa on valtava.
Vaalien alla televisiota katsovat ovat tottuneet SAK:n työläisillä maksattamiin vaalimainoksiin, joissa kehotetaan äänestämään luokkataistelun hengessä. Ylen punainen propaganda ei ole myöskään mitään uutta, vaikka kunnallisvaalipäivänä 24.10. ja sen alla se yltyi poikkeuksellisen röyhkeäksi.
Länsimaissa pääomaa on sijoitettu työntekijää kohden paljon enemmän kuin kehitysmaissa. Kuitenkin pääoman rajahyöty on aleneva – ensimmäiset eurot tuottavat enemmän kuin miljoonannet – joten jatkossa pääomaa kannattaa sijoittaa enemmän kehitysmaihin. Koska pääoma lisää työntekijän tuottavuutta, tämä tasaa globaaleja palkkaeroja ja johtaa ”laajempaan globaaliin oikeudenmukaisuuteen”.